4

SATU MUHARRAM DETIK PERMULAAN

Esok hari pertama di tahun baru,tahun Islam mari kita sama2 mulakan tahun baru dengan penuh keredhaan oleh ALLAH dan juga mengakhiri tahun ini dengan keinsafan di atas perkara2 buruk yang telah kita lakukan.Yang elok jadikan sempadan yang buruk jadikan teladan.Biarlah hari esok lebih baik daripada hari ini. ;)
Jangan lupa,Akhiri lah tahun ini dengan doa akhir tahun (pada waktu petang lagi beberapa minit sebelum masuk Maghrib)  

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.


Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”

Kemudian disusuli pula dengan doa pembukaan tahun iaitu doa awal tahun.Setiap pengakhiran sesuatu pasti akan ada permulaan yang baru kan? ;)



Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam 1 Muharram.

 Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.

Marilah kita mulakan tahun baru dengan azam baru.Mungkin azam tahun lepas tak tertunai lagi kan?Tapi tak apa mungkin kita boleh perbaiki atau pun "upgrade" sikit azam kita tu kan?ehehe.Tak salah kan.Aku juga ada memasang beberapa azam untuk tahun baru yang bakal menjelang ini.
Baiklah kawan2 sampai di sini saja untuk hari ini.SELAMAT TAHUN BARU ;) Eh,kejap!!sebelum tu mari kita menyanyi sesame sebentar.Hehehe.Nak jugak tu.


Satu Muharram detik permulaann
Perkiraan tahun Islam hijrah
Perpindahan nabi dan ummat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban
Harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercintaaa...

corus :
Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan
Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan

*Pasti semua pernah dengar lagu ni kan ;)

4 comments:

Slengerz

alamakkk..smlm lgsg x ingat da nk baca doa akhir tahun..tros tdo kepenatan..erk.

HIDAYAH HIDAIZ

eheh..xpe..next year i'ALLAH ade lg kn? ;)

Taufik

oh my..aku baru je baca..xpe kan??huhuhu..

HIDAYAH HIDAIZ

ehehe..xpe doo..next time jgn dilupakan ;)

Post a Comment

Siguiente Anterior Inicio

BeLoved MoM

BeLoved MoM