4

ZAMAN KEGEMILANGAN DAN KEGEMBIRAAN

Bila teringat zaman2 sekolah dulu.
Mesti automatik akan tersenyum lebar.
Saat2 manis bersama rakan2 tercinta.
Rasa bagai dunia kami yang punya.
Seperti tiada masalah yang perlu dipikirkan
Hanya ingin menikmati masa2 gembira bersama
Sekarang dah meningkat "TUA"
Macam2 dalam kepala.
Naik serabot dibuatnya.
Andai dapat ku undur masa.
Cit!Jangan ngarot Dee.
Semua yang dah berlalu jadikan kenangan.
Kenangan indah tercipta ;)



gambar2 yang membawa seribu satu erti
seribu satu kenangan
seribu satu pengalaman...
2

MULA RASA SESAK

Kejap betul masa berlalu.
Esok dah hari terakhir di bulan Februari.
Memang terbaik la.
Masuk bulan ni genap 5 bulan elaun aku tak masuk.
Janji nya awal dulu cuma bakal lewat sebulan jek.
Aku terima jek la kan.
Setakat sebulan je kan.
Lagipun aku ni dok di kampung halaman sendirik.
Bapak aku pun masih senyum gembira lagi bila aku mintak duit.
Semua2 masih ditangung oleh abah yang ku hormati.
Sekarang ni dah masuk bulan yang ke5.
Abah ku mula mengeluh.
AKU MULA TERASA SESAK
Sukar hendak bernafas.
Semuanya perlukan duit.
Aduii.Kalau macam gini payah la.
Gunung kalau ditarah selalu,lama2 licin gak wei.
Dah mula segan nak tunjuk muka kat abah time mintak duit.
Memang la masyuk bila selepuk elaun aku tuh masuk nanti
Leh bayar downpayment kete baru double terus.
Ahahahah.Kete baru konon.
Jage Baby Vee tu leklok.
Kang majuk lak dier.
Moge2 betol la minggu akan datang ni elaun aku masuk.
Seperti yang dijanjikan oleh bos besar PPI
Lega sikit rasa hati ni.

0

BILA RASA INI DATANG

Ape kes ngan aku hari ni?
Serba tak kena!
Nak tido jek!
Coz tak de mud nak buat pape.
Sampaikan sesatunye kelas tu pun tak mau pegi?
Apa sudah jadik ngn kamu wahai hati?
Kenapa kamu gundah?
Saya tak mengerti?
Rasa macam nak sangat menjerit dan marah2 kat seseorang!
Tapi siapa?
Rasa nak sangat pukul seseorang!
Tapi siapa?
Takkan nak kutip je sesape yang  kat tepi2 jalan
Curahkan rasa marah dan benci ini kepadanya?

0

MANIFESTO MERAPU

Tengah sibuk2 ngan PRK kat U ni...sana sini bersepah gambo2 calon2..sane lilit sini gantung..tempek muka masing2 dengan manifesto2 mereka yang penuh dengan janji2 manis dan tak kurang jugak dengan janji2 merapu yang entah bila bakal dierorang kotakan.Sampaikan kat tempat tunggu bas pun dah susah nak duduk disebabkan banyak sangat2 lilit2 kan kertas2 mempromosikan diri mereka..terasa macam membazir kertas dan ruang jek.Haish Dee,biarkan la mereka dengan kerja mereka,kalau ye pun ko tak minat politik.
Tapi kadang2 memang tak mampu nak mengawal diri daripada tergelak bila baca manifesto2 yang dieorang buat.
Contohnya..
Membubarkan peraturan memakai vest keselamatan pada waktu malam bagi penunggang motosikal.
(lebih kurang camni la,xdela sebijik2 ayatnya kan,tapi apa yang nak disampaikan sama)
Tak nak macam kelakar pulak kan?orang dah buat peraturan tu untuk keselamatan para mahasiswa,lagi mau bubarkan,ni nak membantu mahasiswa ke nak menjahanamkan mahasiswa.


Melahirkan mahasiswa yang profesional dan cemerlang dari segi akademik dan lain.
(tak ingat sangat aku,tapi ala2 ni la,nak lahirkan mahasiswa yg ngetop gitu)
Lagi tak leh blah,selama ni mahasiswa yang berjaya atau meletop tak de kene mengene ngn MPP setau aku,ade pulakk MPP yang paksa mahasiswa2 belajar supaya dapat gred yang baik..nan hado laaa...semuanya atas keinginan dan usaha sendiri dan juga bantuan para2 pengajar.


Entahla..ada yang ngamuk band aku terus ni kang kalau baca aku nye entri hari ni,maafla kalau ada wat sesiapa tersinggung.Cuma meluahkan apa yang dirasa.Biasa la time pilihanraya ni la nak janji macam2.Bila dah terpilih semua yang dijanji tingal camtu jer,cam sampah.Manifesto2 pun dibuang dalam tong sampah.
0

BERCINTA SEBELUM KAHWIN VS BERCINTA SELEPAS KAHWIN

Apa pendapat kamu semua?masing2 pasti ada pendapat dan pandangan masing2 kan?Ada jugak ideologi2 yang berbeza2 yang bakal mendukung pandangan2 korang kan?
Kalau mengikut Islam adalah haram BERCINTA sebelum berkahwin dan jika tidak mempunyai ikatan yang sah ;)
Tapi Islam tidak melarang bukan untuk mengenali terlebih dahulu calon2 isteri atau suami kamu.
Pada pendapat aku pula,ini hanyalah pendapat aku yang kerdil dan bukan bijak pandai dunia,jadi jika ada yang tercacat cela,harap maaflah ya.Nama pun pendapat kan,tak semestinya betul dan tak semestinya salah ;)
Pada aku kedua2 nya punyai kelemahan dan risiko nya.


BERCINTA SEBELUM KAHWIN


Keburukan: Dikhuatiri akan melebihi batas2 agama,berlakunya maksiat,fitnah dan pandangan tak elok daripada pihak lain,menjadi bahan umpatan,mungkin juga akan terjadi nya Zina,tidak kira zina kecil atau zina besar hingga terhasilnya anak haram,ditipu dan ditingalkan putus ditengah jalan.Jadi jangan la bercinta terlalu lama (Kalau dah berkenan bawakla jumpa ayah dan mama.ehehehe)


Kebaikan: Dapat mengenali hati budi serba sedikit,kenal dengan siapa kita bakal hidup bersama sepanjang hayat,tau keburukan dan kebaikan pasangan walaupun tidak sepenuhnya,tau apa yang pasangan kita suka dan tak suka,mengenali ahli keluarga pasangan dan lain2.


BERCINTA SELEPAS KAHWIN


Keburukan:Baru nak mengenali pasangan kita tu daripada zero.Baru nak tau apa yang dia tak suka.Macam mana kalau si pasangan itu panas baran?Kita buat benda yang dia tak suka?Terus dia mengamuk terus bercerai berai.Masalah jugak tu.Lagi yang parah dibuatnya dah kahwin baru nak tau si pasangan ni penagih dadah tak pun suka dengan kaum sejenis?Tak ke naya tuuuuu...lebih2 lagi kalau pasangan pilihan ibu bapa.Bukan nak salahkan yang memilih,tapi manusia zaman sekarang pandai berlakon dan berpura2 lebih2 lagi depan orang tua.


Kebaikan: Hubungan yang dihalalkan oleh ALLAH dan diredhai, hubungan yang halal ini lebih nikmat untuk dirasai, berada pada landasan Islam, hidup lebih diberkati dan kasih sayang juga semakin erat.


Seperti yang kita semua tahu kedua2 nya ada pro dan kontra nya kan?Cuma cara kita nak menangani nya.Setiap perkara ada batas2 nya.Kenapa kita tak ikut jek kan?Pada zaman sekarang lebih elok kita mengenali dulu serba sedikit tentang bakal pasangan kita,kerana manusia zaman sekarang tidak sama macam zaman tok nenek kita.Kalau dah jadi suami atau isteri kita baru nak menyesal,tak berguna jugak kan?Mungkin lebih elok berkawan dahulu sebelum kahwin kenal dulu hati budi dan betul2 BERCINTA selepas sah menjadi suami isteri.
Ini apa yang aku rasa jek la kan,aku ni pun bukan la baik mana pun,aku pun ada je pengalaman bercinta,lama pulak tuuuu..Setiap manusia di dunia tidak lepas daripada membuat dosa.
0

SETAHUN SUDAH...

Tak sangka..Dah setahun rupanya.Rasanya bagai baru semalam segalanya berlaku.Sekarang aku bahagia dengan kehidupan baru aku ;) walaupun sejujurnya jauh di sudut hati aku, RASA itu masih ada.Aku mampu harunginya dengan senyuman.Senyuman yang meleret tau!huhuhuhu.

UNTUK DIA
seperti tak pernah ku ada harga,
seperti tak pernah kita bersama,
seperti tak pernah kau mahu aku,
--tak pernah rindu
--tak pernah rayu
--dulu.

terleburhancur kebal rusukku;
berkecaisepai, terpecahbelah,
terima kasih atas ajarmu—
--cinta tak wujud
--ah, tak pernah.

dan dengarkan jeritku;
jujur tak terfitnah,
kau hanya bagiku—
suatu yang pernah.

takkan ada apa—
yang mampu untuk buat kau pulang,
bila sudah tiada rasa—
bikinlah apa, tetap kau terbang.

takkanku pujuk kau jangan pergi,
takkan ku minta kau fikir lagi,
takkan ku paksa renung semula,
takkan ku suruh apa2.

takkan ku izin tubuh dibuka,
takkan ku pamer reput di dada,
takkan ku rebah,
takkan ku goyah,
takkan ku biar tubuh didarah.


(Pinjam ye kak FYNN JAMAL)

0

MENDIANG???!! xw8#@!~&*

Kejadian yang tak kan aku lupakan dalam hidup ku!!!Memang terbaek dari ladang la.Seperti membodohkan diri sendirik depan mereka2 yang bijak pandai dalam bilik termuduga tuh.Sebelum temuduga tuh bukan aku tak prepare or ready serbe siket,tapi...banyak la ko punya tapi,ni la masalah manusia zaman sekarang sukabagi alasan atas kesilapandan kelemahan diri,bukannya nak perbaiki.Eh?melalut2 pulak.Berbalik pada topik asal iaitu membodohkan diri.Mengikut pengalaman2 calon2 yang lepas dalam termuduga ni hanya tanya beberapa soalan biasa dan yang paling penting adalah pasal kajian yang dibuat.Dan yang paling mengembirakan aku "no general knowledge question!".So aku mang langsung tak prepare pasal isu2 semasa, tambahan pula aku ni memang "lem" la bab2 isu semasa ni.Sejujurnya ni.Tak tipu!Bukan sikit2 punya lembab!Mana tak berita jarang sekali dengar.Suratkhbar haram nak dibaca.Tambah pulak dengan tak suka nak amik tau ngan hal sekeliling semua2 ko tak kenal.Bukan takat dekan2,canselor dan seangkatan dengan nya.Rakan2 belajar pun tak berapa nak bersosial.Kenal pun dak2 kelas jek.Haish!sunguh tak bergaul!
Seorang daripada panel tuh tanya ngan aku cam ni "Siapa mantan naib canselor UTHM"
Aduh!Aku tersengih!Aku kenal!Pernah bercakap lagi!Tapi aku tak tau nama dia!Hampeh kan??
Bersuara seorang lagi panel yang lain "Ala yang rambut putih2 tu".Ye!Aku kenal!tapi sumpah aku tak tau nama dia.Mungkin dulu aku pernah tau!Tapi sumpah aku tak ingat langsung.
Dengan tengah gabra nya tuh,aku gagah kan jugak nak jawab.Tibe2 terpacul daripada mulut aku "Mendiang...".Panel tu punya muka!Terkejut beruk la!ahahahaha!Mana dia tak terkejut!Terus dia kata camni "Are u ok or not?" Masa tuh aku tak perasan lagi nape dia terkejut beruk sangat,yang aku tau dia terkejut mungkin kerana naib canselor tu hidup lagi aku kata dia dah mati.Sampai sudah aku tak perasan kesilapan aku sebut "Mendiang" dan bukannya "Allahyarham" hingga la si Jena tegur aku "yang aku tak paham nape ko sebut mendiang?".Baru aku perasan,a'ah la ek kalau "Mendiang" untuk yang bukan muslim!Orang tu sah2 la Islam!Adoiyai!!Mang terasa diri teramat bodoh la.Padan la panel tuh terkejut beruk!Ahahahahahaha!Gila tol ko ni Dee!Len kali jangan la wat malu diri sendirik lagi.Gila punya malu la,dah la supervisor aku ada kat situ,yela dia kan Timbalan Dekan.Mestila dia ade sekali!Tapi memang aku bergelak sakan la ngan kawan2 aku bila aku sedar pasal kesilapan sebut mendiang tu.Daripada kat tempat kiteorang makan sampai la kat rumah,tak henti gelak.SUMPAH!aku takkan lupa pengalaman dan lawak ni sampai bila2! =))







3

INTERVIEW!

I hate interview!I hate presentation!It makes me feel like butterfly in my stomach!huhuhuhu.When i'm nervous its make me wanna go to toilet for many times!erghh!
Its ok!I noe u can do it Dee!Believe in urself!If u believe in urself everything will be ok ;)
(sedapkan hati!)
When its call an interview it is the time to up and praise urself!Hahahaha.This sort of thing that i hate much.Because im not good enough in public speaking and to praising myself.(nak up diri yang xbape nk up ni..manela x payah!)
Here i show u all what I will fooling around with my own words tomorrow answering all the interviewers.I think around seven person will be the interviewers.I tot all this questions are the common question in interview session.Hope sooo...huhuhuhu!~

Q:  What are your strengths and weaknesses? 
A: Like other normal human,i also have several strengths and weakness. My strengths are, can handle  working in pressure,can deal very well working in team,can communicate well,give full commitment to my work,and responsible .While my weakness are nervous problem and not have enough experience in research field.


QTell us about your goals
A:  My goals is to finish my master in 2years time with excellent and give contribution and benefits to the country,society and UTHM from the output of my research. After that i want to give my service to the industry and contribute to the country using my skills and knowledge that I gain.


Q: Why do you think you are the right candidate to receive scholarship?
A: Because my pointer support and i think i'm qualified. Especially because im from moderate family and it would be nice if i can help my father with paying my own fees by scholar. Furthermore i think my project or research can give benefits to human,environment and country.Beside, i have high responsibility, fighting spirit and im work hard to gain my goals.


Not need to have a long answer and explanation rite.Let be short but solid!Interview will be in English thats y i'm practicing write my entry today in English!Huahuahua!
Sorry for the lack of vocab and upside down of the grammar.kuikuikui!

0

BIRTHDAY PRESENT

wuhuuuuu.After 1 week from my birthday i got one present from my buddy and her boyfie. :)(gaye cam boyfie dier tuh bukan kawan aku lak.eheheh).Thanks IKA & PESSA 
I'm touching u noe.Tot dis year no beday present for me.ek enen cam budak2 jek.
Selama 5tahun yang lepas kebiasaan nya pasti ade sorang insan yang setia memberi hadiah tuk aku,tanpa jemu,walaupun kebiasaan nya terlambat,tapi dia tak pernah lupa.Walaupun kadang2 hanya berbungkus dengan kertas suratkhabar.Tapi isi dalam nya amat bernilai.Sentimental value wei!MENTEL betul la ko ni Dee ;p
Eheheh.Takpe jadikan itu semua kenangan yang terindah,tersenyum bila teringat kembali.Segala kenangan dan pengalamn dijadikan pengajaran dan menambah kematangan.
Ok enough.
Aku suka sangat hadiah daripada mereka ini.Cantikkkkk ;)Pandai korang pilih,lebih2 lagi kaler nya.Syantek sangat.Mekaseh sekali lagi ;)
Nanti aku tempek kan gambar nya.Sekarang ni xdapek la,coz aku kat library.(konon2 wat kije).ehehehe.shhhhh!!!jgn bitau sesape.Ok2 meh2 sambung pura2 wat kije.Ahahahah.Tak la...Kali ni betol2!FOKUS!!!

Nah!Dah tempek.Siap gayakan sekali ;)
9

GEGAR 1,000 BLOG OLEH BEN ASHAARI




SAYA SOKONG DUNIA BLOG dan SAYA SUKA KERANA SAYA MINAT MENULIS DAN MEMBACA BLOG ! ANDA BAGAIMANA ??


Siapa yang berminat nak join. MARI KLIK
Mari join ramai2 ;)
2

MENYIMPANG

Tu yang aku malas nak bukak lappy ni.Tujuan asal adalah nak wat keje yang dah lame tertangguh dan tak nampak hala tuju ni.Otak dah buntu.Kepala dah semak.Tapi bila bukak je lappy ni mende lain yang dibuat nyer.Dok menjengah beberapa blog dan membaca entry2 yang menarik.Tapi paper yang perlu aku baca dibiarkan terabai disebelah.Mana boleh jadik camni?Rasa takut di hati semakin hari semakin kronik.Tapi kesedaran yang mendalam tak kunjung tiba ni.Ni wajib dinjemput ni.Cuti dah nak berakhir.Masa untuk fokus sepenuhnya.Dah banyak sangat main.Alaaaa janji jek pandai.Cuba kotakan sikit Dee ;(
Berbelas mail aku dah send kat contractor2 yang handel e-waste.Tapiii...langsung tak ade feedback.Sedey weyy.Kamu semua tak mau melayan insan kerdil seperti ku.Cewah.Wat ayat tacing lak ;p
Tapi cuti CNY ni aku happy.Coz anti2 aku n kazen2 aku balek ;)
Seronok dapat bawak kazen2 ku jalan2.Tapi time dieorang datang la time tu Baby Vee nk wat pangai.Tayar pancit lak.Workshop sume ttp,yela memandangkan CNY.Jadi,4 hari gak la Baby Vee rehat di rumah jek.Nasib baik ade Wira yang berbakti.ehehehe.Minjam kete Ndelin.Mekasih ndelin bagi minjam kete dan perabih minyak ;p
Ndelin memang mak sedare yang terbaik la.ceh.Bodek nampak.
Stop kat sini la Dee.Mari selak2 paper Malaysia's Draft ni.(selak2 je ke?BACA!!)
Siguiente Anterior Inicio

BeLoved MoM

BeLoved MoM